Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak generatory treści oparte na dużych modelach językowych, stwarza nowe możliwości w szkolnictwie wyższym. Właściwe wykorzystanie narzędzi SI umożliwia łatwiejszy dostęp do różnorodnych materiałów dydaktycznych, wspomaga proces tworzenia treści, automatyzuje powtarzalne zadania i może być używane jako wsparcie w badaniach naukowych.
Jednakże, istnieje konieczność przestrzegania zasad etycznych podczas korzystania z tych narzędzi. Weryfikacja generowanych treści w oparciu o wiarygodne źródła jest kluczowa, aby uniknąć rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji. Umiejętne stosowanie narzędzi SI to również zachowanie umiaru. Generatory treści powinny być traktowane jako narzędzia uzupełniające, wspierające proces nauczania i badania, a nie zastępujące nauczyciela czy badacza. Istotne jest zachowanie równowagi między korzyściami, jakie niosą narzędzia SI, a innymi metodami i narzędziami edukacyjnymi.
W związku z dynamicznie rozwijającymi się narzędziami sztucznej inteligencji, istnieje konieczność nakreślenia ramowych uregulowań prawnych i etycznych wyznaczających kierunki wykorzystania SI w Uniwersytecie Szczecińskim, w szczególności w procesach dydaktycznych i badaniach naukowych. W maju 2023 roku Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego powołał Komisję ds. stosowania narzędzi sztucznej inteligencji w US.
Do głównych zadań komisji zlicza się:
- Opracowanie procedur wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w Uniwersytecie Szczecińskim, zgodnie z wysokimi standardami etycznymi w pracy badawczej, dydaktycznej i aktywności publicznej,
- Opracowanie dobrych praktyk i wskazanie katalogu narzędzi sztucznej inteligencji, które mogą być potencjalnie wykorzystywane w dydaktyce i badaniach naukowych, w oparciu o zasady obiektywizmu, rzetelności i bezstronności w pracy naukowej i dydaktycznej;
- Opracowanie zasad wdrożenia narzędzi informatycznych i wsparcia technicznego członków społeczności Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie sztucznej inteligencji;
- Monitoring tendencji rozwojowych i potencjalnych zastosowań narzędzi sztucznej inteligencji w Uniwersytecie Szczecińskim;
- Opracowanie katalogu zagrożeń i zasad przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu członków społeczności Uniwersytetu Szczecińskiego w związku z rozwojem narzędzi sztucznej inteligencji.
- Przewodniczący – dr hab. Adam Stecyk, prof. US,
- Członkowie:
- mgr Paweł Michalik – sekretarz
- ks. prof. dr hab. Zdzisław Kroplewski
- prof. dr hab. inż. Kesra Nermend
- dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska, prof. US
- dr hab. Małgorzata Markiewicz, prof. US
- dr hab. Elżbieta Perzycka-Borowska, prof. US
- dr hab. Mirosław Rutkowski, prof. US
- dr hab. Krzysztof Saja, prof. US
- dr hab. Maciej Witek, prof. US
- ks. dr Krzysztof Jaworski
- dr Artur Kulpa
- dr Tymoteusz Miller
- dr Joanna Misiukajtis
- dr Piotr Ogonowski
- dr Grzegorz Wojarnik
- mgr Krystyna Anusik-Przybysz
- mgr Iwona Gołąb
- mgr Magdalena Manugiewicz-Czachorowska
- mgr Konrad Mielko
- lic. Michał Giedrys
- Marek Roszak