Skip to content

Komisja

Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak generatory treści oparte na dużych modelach językowych, stwarza nowe możliwości w szkolnictwie wyższym. Właściwe wykorzystanie narzędzi SI umożliwia łatwiejszy dostęp do różnorodnych materiałów dydaktycznych, wspomaga proces tworzenia treści, automatyzuje powtarzalne zadania i może być używane jako wsparcie w badaniach naukowych.​​​​​​​

Jednakże, istnieje konieczność przestrzegania zasad etycznych podczas korzystania z tych narzędzi. Weryfikacja generowanych treści w oparciu o wiarygodne źródła jest kluczowa, aby uniknąć rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.  Umiejętne stosowanie narzędzi SI to również zachowanie umiaru. Generatory treści powinny być traktowane jako narzędzia uzupełniające, wspierające proces nauczania i badania, a nie zastępujące nauczyciela czy badacza. Istotne jest zachowanie równowagi między korzyściami, jakie niosą narzędzia SI, a innymi metodami i narzędziami edukacyjnymi.

11

W związku z dynamicznie rozwijającymi się narzędziami sztucznej inteligencji, istnieje konieczność nakreślenia ramowych uregulowań prawnych i etycznych wyznaczających kierunki wykorzystania SI w Uniwersytecie Szczecińskim, w szczególności w procesach dydaktycznych i badaniach naukowych. W maju 2023 roku Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego powołał Komisję ds. stosowania narzędzi sztucznej inteligencji w US.

Do głównych zadań komisji zlicza się:

  1. Opracowanie procedur wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w Uniwersytecie Szczecińskim, zgodnie z wysokimi standardami etycznymi w pracy badawczej, dydaktycznej i aktywności publicznej,
  2. Opracowanie dobrych praktyk i wskazanie katalogu narzędzi sztucznej inteligencji, które mogą być potencjalnie wykorzystywane w dydaktyce i badaniach naukowych, w oparciu o zasady obiektywizmu, rzetelności i bezstronności w pracy naukowej i dydaktycznej;
  3. Opracowanie zasad wdrożenia narzędzi informatycznych i wsparcia technicznego członków społeczności Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie sztucznej inteligencji;
  4. Monitoring tendencji rozwojowych i potencjalnych zastosowań narzędzi sztucznej inteligencji w Uniwersytecie Szczecińskim;
  5. Opracowanie katalogu zagrożeń i zasad przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu członków społeczności Uniwersytetu Szczecińskiego w związku z rozwojem narzędzi sztucznej inteligencji.
  W skład Rektorskiej Komisji wchodzą:
  1. Przewodniczący – dr hab. Adam Stecyk, prof. US,
  2. Członkowie:
    • mgr Paweł Michalik – sekretarz
    • ks. prof. dr hab. Zdzisław Kroplewski
    • prof. dr hab. inż. Kesra Nermend
    • dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska, prof. US
    • dr hab. Małgorzata Markiewicz, prof. US
    • dr hab. Elżbieta Perzycka-Borowska, prof. US
    • dr hab. Mirosław Rutkowski, prof. US
    • dr hab. Krzysztof Saja, prof. US
    • dr hab. Maciej Witek, prof. US
    • ks. dr Krzysztof Jaworski
    • dr Artur Kulpa
    • dr Tymoteusz Miller
    • dr Joanna Misiukajtis
    • dr Piotr Ogonowski
    • dr Grzegorz Wojarnik
    • mgr Krystyna Anusik-Przybysz
    • mgr Iwona Gołąb
    • mgr Magdalena Manugiewicz-Czachorowska
    • mgr Konrad Mielko
    • lic. Michał Giedrys
    • Marek Roszak
Zdjęcie przedstawiające członków komisji ds. stosowania narzędzi sztucznej inteligencji w Uniwersytecie Szczecińskim